Satser på Nord Star: F.v. Andreas Dyngen, Per Steinar Osmundnes og Rune Tysse i Tysse Maritim.

Interessen for båt i Norge er fortsatt veldig, veldig høy

Industribygger Rune Tysse og kompanjong Per Steinar Osmundnes har hatt flere styrhusbåter sammen. Den siste ble starten på Tysse Maritim og storsatsing på et nytt agentur fra Finland.

En engasjert og standhaftig trio henter oss i vågen i Bergen. Selvfølgelig i en ny Nord Star 49 SCY, flaggskipet til finske Nord Star, som nylig er overlevert kunden på Vestlandet. Dette er andre eksemplar av det eksklusive flaggskipet den nybakte importøren har solgt her hjemme.

Til rors sitter tredjemann i Tysse Maritim, Andreas Dyngen. 33-åringen er salgs- og markedsansvarlig i selskapet, har fagbrev som matros og er utdannet styrmann fra Bergen Maritime.

Turen går til Litlebergen, der Tysse Maritim nettopp er ferdig med å innrede sine nye kontorer ved bryggekanten. Nord Star-importøren satser tøft med forhandlere i Skien og på Stord. Allerede har importøren rukket å bli det tradisjonsrike, finske verftet sin største importør.

Nord Star 28+. Du kan se denne båten på Dra til Sjøs.

Tett på utvikling

Rune Tysse er vokst opp med industribygging og båtliv helt fra barnsben av. Det var hans far Bertin Kåre og mor Lillian som startet Tysse Mekaniske Verksted tilbake i 1964. Tysse er oppvokst med båter i familien, og har alltid hatt et nært forhold til båtlivet, både med lengre turer i rufsevær og idyllisk familieferie.

Rune Tysse og Per Steinar Osmundnes har jobbet tett sammen i mange år hos Tysse Mekaniske og deler en sterk båtinteresse. De siste årene har de hatt både Targa 27, Sargo 31 og sist en Nord Star 31+ sammen.

– Vi falt virkelig for den siste walk-around båten vi hadde. En Nord Star 31+. Merket var litt ukjent for oss, men etter å ha fått båten under huden, snakket med importøren, besøkt verftet og folkene bak, ble vi veldig entusiastiske. Vi hadde funnet drømmebåten, sier de to.

Nord Star 33+, med mange smarte løsninger for både dårlig og bra vær.

Solid familieverft

Nord Star eies av familiebedriften Linex-Boat, med far Olli og sønn Simon Lindkvist i spissen, med en rik båtbyggerhistorie tilbake til 1920-tallet. Gjennom årene har Lindkvist-familien bygget over 4 000 glassfiberbåter fra fire til femten meter. Det som startet med arbeids- og fiskebåter har blitt til moderne styrhusbåter med en tydelig familie- og cruisingprofil, kombinert med et hardt ytre og ekstreme sjø- og kjøreegenskaper, reklamerer de tre. I rangen finner vi styrhusbåter fra 26 til 49 fot.

– Vi tror det ligger et stort potensiale i konseptet og ikke minst for Nord Star i Norge. Timingen er veldig god nå som Nord Star snart har fornyet alle modellene, fra 26 til 49 fot. Vi mener de er tidsriktige, og det er lagt større fokus på bokomfort og innvendige løsninger. Dette sammen med de ekstreme sjø- og kjøreegenskapene og den særegne kvaliteten gir oss stor tro på merket og fremtiden, forteller Osmundnes.

Nord Star 36+, som stilles ut på Dra til Sjøs

Familievennlige

Da hjelper det også at Nord Star har lansert Cruiser-versjon av Nord Star 33, og snart kommer første utgave av 42 Cruiser til Norge. Det betyr mer bovennlig layout i styrhuset, med større bysse, kjøleskap og fryser, og mulighet for å åpne hele bakveggen for bedre integrasjon av akterdekket. Importøren har også sparret mye med verftet om forbedringer og nye ideer, som har resultert i «Tysse edition».

– Det går mye på fargevalg, sorte rekker, innredninger, interiørløsninger, mønster og kvalitet på seter og stoff og så videre, og vi har vært sterkt medvirkende til de nye luftinntakene som nå blir på innsiden istedenfor på utsiden. Sistnevnte og flere av elementene er nå blitt standard på alle Nord Star-båtene, forteller Dyngen.